Pi élete (2012)

Régóta hallom, hogy el kellene olvasnom a Pi életét, mert nagyon jó könyv, de nem néztem utána, kb. miről szól, mert mindig volt pont elég könyv, amit olvassak. Aztán jött a hír, hogy megfilmesítik, és még többen mondták, hogy ez egy csodálatos történet. Aztán kijött a film, sokan megnézték, és fele-fele arányban hallottam olyan véleményeket, hogy zseniális és varázslatos, illetve hogy gagyi giccs. Ezek után már engem is érdekelt. Január közepén volt is molyos mozizás, aminek keretében megtekintette együtt tíz moly, és én is jelentkeztem, hogy megyek, de végül úgy alakult, hogy aznap pont Bécsben voltam (de jó is volt... *sóhaj*). Blankával beszélgettünk, mondta, ez a sztori őt is érdekelné, úgyhogy végül ma összehoztuk. Reggel 10-kor játszották a Mammutban, és mivel szerda délelőtt egyikünk sem dolgozik, úgy döntöttünk, megragadjuk az alkalmat. Ráadásul 3D-s előadás volt ez a reggeli, amit én szeretek, és Blanka sem bánta. (Ha Palace moziba megy az ember, és van 3D-s szemüvege, akkor olcsóbb a jegy. Gondoltam, szólok, bár tény, hogy így sem olcsó. Újabb *sóhaj*)


Először is azt jegyezném meg, hogy gyönyörű volt a film. Képileg. Nagyon kitett magáért az operatőr, meg úgy általában mindenki, jó néhány kép van, amit akár ki is tennék a falra. Csak néhány közülük:

A zene is szép, érdemes meghallgatni akár a film ismerete nélkül is:
                                  

Nagyon tetszett a színészek játéka is. Mindenkié. Nem tudom, melyikük mennyire híres és ismert, nekem Gerard Depardieu kivételével mindenki új volt. Az író biztos örül, hogy ilyen jó pasi alakította :) De nem is ez a lényeg, hanem hogy mindenkinek elhittem, hogy az, aki, még azoknak is, akik Pit játszották különböző életkorokban.

És a történet... tényleg csodálatos. A hitről és az élni akarásról szól, mert Pi nagyon hisz és nagyon életben akar maradni. Tele van a történet szimbólumokkal, metaforákkal, és azt én nagyon szeretem, ráadásul még csak nem is erőltetett. Röviden arról van szó, hogy Pi, aki 16 éves, Indiából Kanadába indul a családjával és az állatkertjük állataival. A hajó, amin utaznak, elsüllyed, és Pi a mentőcsónakban hánykolódik a tengeren néhány állat társaságában. Sok élmény éri, némelyik veszélyes, némelyik vicces, némelyik egészen misztikus. Mindezt a felnőtt Pi meséli el Yann Martel írónak, aki egy jó történet reményében érkezett hozzá, amit majd megírhat. Az egész nagyon lekötött, nagyon érdekes és izgalmas volt, de az utolsó öt-tíz perc igazán nagyot ütött, nagyon mély nyomot hagyott bennem. Azóta is azon gondolkodom, hogy is volt akkor ez az egész. Persze Blankának van igaza: nem kell válasz erre a kérdésre, ez így jó, ahogy van. A végén azért kicsit sírtam, de amit Pi jósolt az elején, az nem vált be: továbbra sem hiszek Istenben. De ez nem is baj. Attól még van min gondolkodnom a következő néhány napban-hétben.

Nem mellesleg a szinkron is kifejezetten jól sikerült. A szöveg, a hang, minden nagyon profi volt. Ez azért nagy szó manapság.

Azóta kicsit utánaolvastam a könyvnek és a filmnek, megnéztem az író facebook oldalát, láttam, mennyi elismerő üzenetet kap a könyve miatt, és azt hiszem, ezek után beszerzem és elolvasom én is. A film mindenesetre nagyon-nagyon tetszett, jó eséllyel a kedvencek közé kerül, bár nem most lesz az, amikor újranézem. Annál azért jobban megviselt. 5-ből 5 pontot adnék neki a filmes molyon.

Néhány link:
Egy ötletes vetítés Párizsban: http://www.screenslam.com/blog/a-pool-in-paris-is-transformed-into-a-movie-theater-for-life-of-pi/

Képek a forgatásról: http://movies.infoonlinepages.com/gallery/index.php/Movie-Stills/L/Movie-Stills-Life-of-Pi/Shooting-Stills/Life-of-pi-1

Filmkritika (erősen spoileres, csak óvatosan!): http://propagandum.wordpress.com/2013/01/17/life-of-pi-a-film-review-in-six-or-seven-facts/

A Pi élete és Max and the Cats c. regények közti hasonlóságról röviden: http://www.guardian.co.uk/world/2002/nov/08/bookerprize2002.awardsandprizes

A hasonlóságról és általában a könyvről nagyon hosszan és nagyon spoileresen: http://journals.hil.unb.ca/index.php/scl/article/view/12746/13689

Az író véleménye a filmről és annak készítéséről, valamint a könyve népszerűségéről: http://www.theglobeandmail.com/arts/film/life-after-pi-how-yann-martels-moved-on-from-his-book-and-oscar-worthy-film/article7342707/


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gumimacik utoljára

Az utolsó hónapom

Gárdonyi Géza: Isten rabjai